Verpakken en versturen

Dan heb je die mooie plaat voor een goede prijs verkocht aan een koper die al jarenlang net naar die ene plaat op zoek was. Heel leuk maar zorg er dan wel voor dat je de handel ook deskundig inpakt anders heb je grote kans op een ontevreden koper. Deskundig inpakken is natuurlijk niet moeilijk als je maar een aantal simpele regels volgt. Ten eerste verpak je de plaat altijd apart van de hoes, ten tweede gebruik je degelijk verpakkingsmateriaal en ten derde gaat kwaliteit voor tijd! Bespaar geen tijd op het inpakken en het verpakkingsmateriaal maar geef dit alle aandacht die het verdient.

Het inpakken

Zoals al gezegd, haal altijd de plaat uit de buitenhoes en verpak de plaat apart van de hoes. De reden is simpel: je plaat werkt als een soort scheermes. Als je deze in de hoes laat zitten is het resultaat een mogelijk beschadigde hoes en als je plaat daarbij dan ook beschadigd raakt is de ellende compleet. Nogmaals: apart verpakken dus. Dit geldt overigens ook voor een binnenhoes die specifiek is voor de plaat, dus als de binnenhoes een fotohoes of een hoes met songteksten is haal ik de plaat eruit en stop deze in een verse nieuwe witte hoes, ik stop de originele (lege) binnenhoes terug in de buitenhoes. Een single doe ik ook altijd in een vers wit binnenhoesje en ook die verpak ik apart van het buitenhoesje.

Inpakmateriaal

Bij het verpakken doe ik elke plaat in een dun plastic beschermhoesje met sluitstrip. Daarna gaat plaat (of de platen) in een kartonnen doos die speciaal hiervoor bedoeld is. Deze platendozen zijn op vele plekken te koop, ik koop zelf altijd bij Planetedisque maar er zijn heel veel van dit soort winkels. Hier koop ik overigens ook extra binnenhoezen om de LP’s en singles in te stoppen.

Verzenden van Discogs bestelling

Bij verkoop via discogs kan de koper kiezen uit de verzendmethoden die je bij de instellingen (in de "seller terms" bij "Shipping Policies") hebt opgegeven. Daardoor worden de verzendkosten automatisch ingevuld bij elke bestelling, af en toe krijg je van de klant de vraag om het toch anders te versturen, daar moet je dan wel even op reageren. Als je met track en trace verstuurt kun je na het verzenden via het order afhandelingsscherm de track en trace code doorgeven, de status van de bestelling op "Shipped" zetten en de koper een beoordeling geven (dat doe ik altijd gelijk bij verzenden en altijd positief want ik verzend pas na betalen en een betalende klant is een goede klant!).

Verzenden van Catawiki bestelling

In dit geval bepaal je de verzendkosten op het moment van aanbieden van het kavel. Je kunt voor een hele reeks landen opgeven wat de verzendkosten zijn. De bieders zien bij het kavel alleen de verzendkosten voor hun eigen locatie. Let daarbij wel even op een paar dingen. Ten eerste het gewicht van je pakketje, voor Nederland maakt het niet uit maar voor internationale zendingen is een pakketje boven de 2kg een stuk duurder. Een kavel van ongeveer 7 LP’s zit precies zo rond de 2kg dus kijk even goed uit welke prijs je neemt (ik spreek uit ervaring, heb al een pakketje gehad dat net 50 gram boven die 2kg kwam maar had daar niet op gerekend, kost je 4,50 Euro!).

Verder even letten op het veldje “geselecteerde landen Europa”, dat is een lastige omdat daar landen bij zitten waarvoor Postnl verschillende tarieven heeft. Ierland is bijvoorbeeld veel duurder dan Oostenrijk. Ik neem toch maar het lagere tarief om potentiële kopers niet af te schrikken maar als je de pech hebt van een koper uit Ierland kost je dit een paar Euro (ik spreek weer uit ervaring!).

Verder neem ik altijd de prijs voor verzenden met track & trace. Nadat je van catawiki bericht hebt ontvangen dat de koper heeft betaald aan Catawiki krijg je ook naam en adres van de koper te zien en kun je versturen. Als het is verstuurd moet je nog wel even de status van de bestelling op Verzonden zetten anders krijg je geen geld van Catawiki! Hier kun je ook de track en trace code meegeven. Uitbetaling van Catawiki is op elke woensdag 2 weken na verzending.

Vervoerders

Ik verstuur meestal via DHL, gaat erg makkelijk. Het verzendlabel maak je thuis aan, website is erg makkelijk in het gebruik. Voor landen buiten de EU is Postnl meestal goedkoper, ook hier is het maken van een verzendlabel erg eenvoudig. Er gaat overigens regelmatig wat fout bij versturen, zeker bij DHL maar dat komt natuurlijk ook omdat ik daar elke week een flinke lading pakjes aflever. Pakjes raken eigenlijk nooit kwijt maar worden af en toe zonder goede reden teruggestuurd, heel soms komt iets beschadigd aan. Geld terugkrijgen hiervoor bij DHL gaat relatief simpel maar het kost vaak wel wat tijd voordat je je geld terug hebt. Als zending beschadigd is heb je wel een probleem zeg ik uit ervaring, verzekeren kan niet bij DHL (wel bij Postnl) en ze keren bij internationale zendingen ongeveer 10 Euro per kilo uit als vergoeding, niet de echte waarde van de bestelling dus! Dat kan je veel geld kosten.